Proč IOM ?
Proč IOM ?
Původně jsem vytvářel tyto stránky s tím, že se ozvou další modeláři s plachetnicí Victoria, ale bohužel se náš původní počet rozrostl pouze o jednoho. Tak jsem se začal dívat po ostaních lodních třídách. V úvahu přicházeli Micro Magic, F5-E, IOM, K1.9
Micro Magic mě nenadchnul, je to malá loď (což pro někoho může být výhoda) a nemám z ní ten správný pocit, že řídím plachetnici. Dle mého názoru Viktorka jezdí lépe. Další proti je, že v Brně a okolí s ní nikdo organizovaně nejezdí.
K1.9 tak tady se pocit z řízení plachetnice dostavil. Výhodou také je velice aktivní skupina jachtařů z Brna. Největší nevýhodou této lodi je problematická doprava, není to zrovna drobeček, kerý jen tak dáte do kufru auta. Další nevýhodou je potřeba sinějšího větru, aby to opravdu pěkně jelo.
F5-E mne opravdu oslovila, loď je rozměrově tak akorát. Dá se bez problému převážet v autě a na vodě se chová velice dobře. Výhodou je možnost pořádání regat spolu s KLMO (do Olomouce to není až tak daleko).
IOM tato loď je hodně podobná F5-E, ale má přísnější stavební pravidla, také ve světě je více rozšířená. IOM loď také splňuje pravidla třídy F5-E, tudíž se můžete zúčastnit závodů přádaných jak pro kategorii IOM tak pro F5-E. Závodit se dá s KLMO, i s kolegy z Kolína.
Po zvážní všech pro a proti jsme se rozhodli já a Tomáš S. pro přechod na IOM od sezóny 2012, Tomáš P. od sezóny 2013.
Jakou loď ?
Vzhledem k tomu že třída IOM je DEVELOP třídou, tak po rozhodování o výběru lodní třídy následuje ještě těžší výběr konkrétní lodě. Původně jsem uvažoval o koupi IOM stavebnice Windstar od Robbe. Protože nemám s touto lodní třídou žádné osobní zkušenosti, tak jsem požádal Pavla Novotného o radu. Dostal jsem následující odpověď :
Ahoj
vstup do IOM je rozhodne dobre rozhodnuti. Bohuzel v CR neni v soucasne dobe zadny vyrobce...Pro vyber modelu pro IOM je potreba se nejprve dukladne rozmyslet jak hodne to s touto kategorii myslis vazne. Pominu ted schopnosti obsluhy lode a popisu variany trupu.
Varianta A
chci zavodit na svetove urovni a objizdet svetove zavody. Pak jsou pouze 2
moznosti lode ktere v soucasne dobe jsou dle meho nazoru naprasto nejlepsi.
www.sailsetc.com a http://www.bgsailsanddesign.com/
kvalita lodi viz vysledkyiomclass.org na MS a ME...
Varianta B
chci zavodit na slusne svetove urovni ale pro zacatek nechci kupovat to
nejlepsi - koupe kvalitni lode nejlepe od nejakeho renomovaneho vyrobce v nemecku.
napriklad Jens Amenda Test5 atd.....
Varianta C
chci zavodit na slusne urovni ale nechci investovat prilis penez. Koupe starsi lode viz predchozi..
Varianta D
chci jezdit a postavit lod nevyvijet alespon pro zacatek nic noveho a koupit nejakou stavebnici viz predesle..
Varianta E
chci si jezdit jen tak pro radost a NEZAVODIT - Koupe stavebnice od robbe...
Toto je velmi strucne shrnuti velmi obsahleho tema....
Společně s Tomášem S. a Tomášem P. jsme se dohodli na tom, co od lodě chceme.
- závodit na slušné úrovni
- rozumná cena - to může pro každého znamenat něco jiného, my jsme se domluvili na ceně do cca 15 tis.
- domluvili jsme se, že nejlepší bude, pokud budeme mít všichni stejnou loď - má to obrovskou výhodu v tom, že se dají na každé lodi vyzkoušet různé varianty trimování, porovnat a vybrat tu nejlepší. Další výhodou je, že výsledek závodu je závislý pouze na schopnostech "jachtaře".
Postupně jsme zavrhli koupi použitých lodí - problém je sehnat tři stejné lodě. Koupě nové kompletně hotové lodě je pro nás cenově nedostupná. Stavba lodi podle plánku je zase pro nás nezkušené nereálná. Proto jsme se rozhodli pro koupi lodě v "rozsypu"(stavebnici). Po dlouhém hledání jsme vybrali Azetone kit z iom.azetone.se/index.php . Nákup plachet a stěžně plánujeme z www.housemartinsails.co.uk/iomsails.html .
Marek